tel.: 52 322 80 32 / 697-91-07-85

Szukaj

Pierwsza wizyta w Poradni to sytuacja nowa dla dziecka i rodzica, dlatego ważne jest aby przygotować się do wizyty i zmniejszyć poczucie napięcia. Przede wszystkim należy porozmawiać z dzieckiem o wizycie. Ważne jest, aby przekazać informacje, które sami posiadamy i które będą zgodne z prawdą.

Sposób przekazania informacji należy dostosować do wieku i możliwości poznawczych dziecka. Zawsze jednak warto przedstawić dziecku informacje w sposób pozytywny i zachęcający, tak aby nie przekazywać mu obaw. Pozytywne nastawienie rodzica, jego opanowanie i spokój pozwolą dziecku odpowiednio wyciszyć się przed wizytą. Unikajmy szczegółowego opowiadania dziecku jakiego rodzaju ma trudności, traktowania wizyty w poradni jak „za karę”, „bo dziecko sprawia problemy”, itd. W żadnym wypadku nie traktujmy konsultacji jak sposobu na przywołanie dziecka do porządku: „idziemy, bo nie chcesz się uczyć” itp. Dziecko spięte i wystraszone może mieć trudności z pracą z materiałem testowym, w tym adekwatnym zaprezentowaniem tego, co potrafi.
Nie mów dziecku:

„Będzie tam pani, przy której musisz być grzeczny”
„Sprawdzimy, czy jesteś mądry”
„Pani zobaczy, jaki jesteś niegrzeczny”

Dziecko powinno wiedzieć:

  • jaki jest cel wizyty: warto powiedzieć dziecku wprost, że idzie do psychologa, pedagoga, logopedy i wytłumaczyć, że są to osoby, które pomagają ludziom w różnych trudnościach. Proponujemy przedstawić wizytę jako sytuację, która ma pomóc dziecku w jego kłopotach, trudnościach i uzyskać pomoc.
  • jak będzie wyglądało spotkanie: w trakcie badania dziecko będzie rozmawiało, rysowało, rozwiązywało różne ćwiczenia, zagadki itp. Badania mają na celu sprawdzenie, czy istnieją jakieś przeszkody wpływające na osiąganie dobrych wyników w nauce. Pozwalają również na obserwację dziecka w nowej dla niego sytuacji wymagającej od niego wysiłku intelektualnego. Jeśli zgłaszane trudności dotyczą bardziej zachowania dziecka, spotkanie może przybrać formę rozmowy, ze wskazaniem pomysłów do pracy w domu i/lub w szkole.
  • jak długo będzie trwało spotkanie: badania, w zależności od tempa pracy dziecka i materiału testowego mogą trwać do kilku godzin, zwykle każda diagnoza trwa od 1,5 do 2 godzin. W miarę możliwości i dobrego tempa pracy dziecka badania wykonuje się w trakcie jednego dnia z przerwą na odpoczynek/posiłek, co oznacza pobyt w poradni przez ok. 4 godz. W przypadku dzieci młodszych czas badania jest proporcjonalnie krótszy.

Dbając o dobro dziecka i rzetelność diagnozy dziecko powinno być:

  • zdrowe, czyli bez gorączki, kataru, nie w trakcie leczenia i nie bezpośrednio po nim, bez opatrunków gipsowych, itd., gdyż wizyta w Poradni może wpłynąć na pogorszenie się stanu zdrowia badanego, stwarza też zagrożenie zainfekowania innych osób przebywających w Poradni,
  • wypoczęte (odpowiednia liczba godzin snu w przeddzień wizyty), najedzone (po śniadaniu) lub z przygotowanym prowiantem (napój, kanapka), który zje w trakcie przerwy między badaniami,
  • zaopatrzone w niezbędne mu przybory, rzeczy, których potrzebuje do normalnego funkcjonowania (okulary, aparat słuchowy). Jest to bardzo istotne z uwagi na wyniki badań, gdyż próby testowe są w dużym stopniu uzależnione od tego, czy dziecko dobrze widzi i słyszy.

Wyżej wymienione okoliczności mogą znacząco rzutować na uzyskiwane wyniki, obniżając wydolność umysłową dziecka w danym dniu.

Jeśli dziecko źle się czuje lub z jakichś innych powodów nie może być badane w danym dniu, rodzic/opiekun powinien poinformować o tym sekretariat możliwie jak najwcześniej. W takiej sytuacji specjalista ustala inny termin wizyty.

W przypadku, gdy rodzic trzykrotnie nie zgłosi się z dzieckiem na badanie w wyznaczonych terminach, zgłoszenie (wraz z pozostałą dokumentacją) dziecka jest oddawane do archiwum. Ponowne przyjęcie dziecka do PPP2 nastąpi po złożeniu nowego zgłoszenia przez rodzica/opiekuna prawnego.